Tips til gründere

Advices

Jeg heter Maia og har alltid hatt et ønske om å starte noe eget. Jeg har gått gründerskolen på UC Berkeley, vært med i en oppstartsbedrift i Silicon Valley. Og i dag driver jeg et eget byrå som hjelper bedrifter med nettsider, innhold og markedsføring.

Gjennom mine opplevelser har jeg gjort meg en del erfaringer. Både når det gjelder helt praktisk rundt det å starte opp, men også gode råd og måter å tenke på. Vil gjerne dele mine ti beste tips med dere:

1: Det er ikke ideene det står på, det er gjennomføringskraften

Det jeg husker best fra forelesningene på Berkeley er:

“i dagens konkurranselandskap handler det 1 % om ide og 99 % om utførelse. Dersom du tror at andre kan stjele ideen din og utkonkurrere deg når det kommer til utførelse, så er ikke du riktig person til å sette ideen ut i livet”.

«Dersom du er den eneste i hele verden som har ideen, så er det ikke en god idé».

Noen tror at store suksesser bygger på en enestående idé. Noen tror også at ideer er unike og må hemmeligholdes, at det er din «secret sauce til suksess». Slik er det ikke.

Dersom du har en god idé, med stort markedspotensiale, vil mange andre ha samme idé som deg selv. Vi mennesker er ikke så unikt tenkende som vi tror. Du skal konkurrere med disse andre aktørene når det kommer til gjennomføringen.

Facebook var ikke det første sosiale nettverket i verden, Finn.no var ikke den første markedsplassen. Det handler ikke om å være først, men å være best på gjennomføringen.

Det du skal gjøre er å samle det beste teamet, og legge den beste slagplanen, slik at du vinner gjennomføringskampen. Kun 1 av 10 nystartede bedrifter lykkes, og det er gjennomføringen det hele står og faller på.

Snakk om idéen din – til alle som vil høre på. På den måten får du testet ideen din mot markedet, og får verdifull input. Dette hjelper deg til å legge en enda bedre gjennomføringsplan. Skulle noen stjele ideen din er det et positivt tegn, fordi det betyr at idéen er god.

Skulle det være at du har en så genial idé at deler av ideen må beskyttes mot fullt innsyn, så kan du patentere for å beskytte deg. Men ikke la være å snakke om ideen.

Det var investorer i Silicon Valley som aldri ville investere i noen som ikke snakket om ideen sin. De mente at de som hemmeligholdte ideer ikke forsto hva entreprenørskap gikk ut på, og derfor aldri ville lykkes.

 

2: Hva kan du bidra med? Og hva skal du sette bort?

Noen gründere vil gjøre alt selv. Nettside, regnskap, salg, markedsføring, administrasjon etc. Og ja, i en startup må man gjøre litt mer av alt. Men det er ikke lønnsomt i lengden, at du skal bruke din arbeidskraft på å gjøre ting du ikke er ekspert på. Det mest lønnsomme er å finne ut hva du kan bidra med, og hvilken kompetanse du trenger. For å få inn den kompetansen du trenger kan du leie inn, ansette eller kanskje alliere deg med en forretningspartner.

På den andre siden har du gründerne som vil gjøre altfor lite selv. De har en idé, og de søker etter en partner som skal gjennomføre ideen (for eksempel utvikle en app) for for eksempel 40 prosent av selskapet. De har ikke tenkt så mye på hva de skal bidra med for å fortjene 60 prosent av selskapet. Dette er da ofte fordi de overvurderer verdien av selve ideen.

 

3: De som gjør stor suksess er bare mennesker

En lærdom fra Silicon Valley, som skal ha mye av æren for jeg i dag tror jeg kan bygge opp et selskap selv, er dette:

De som skaper noe stort er bare mennesker. Jeg møtte flere store seriegrundere. De hadde mye pågangsmot, og en tro på at alt var mulig. Men de var bare mennesker, med sine sterke sider, svake sider, usikre sider.. etc.

Det gav meg en: «Kan de, kan jeg»-tro.

 

4: Drit i janteloven

Det er noe anti-jantelovsk å starte et firma. For å lykke må du bryte budene i janteloven «Du skal tro du er noe, at du duger til noe, at du har noe å lære/vise verden».

Vi har litt mer jantelov i Norge enn mange andre land. Derfor sliter Norge både med at det er få gründere, og at de gründerne som er ikke tenker stort nok.

Det er for eksempel langt flere svensker som tør å tro og satse internasjonalt. Og dermed også langt flere som lykkes.

 

5: Finn de riktige menneskene

En av gjesteforeleserne våre var en ung kvinne som hadde skapt en milionsuksess. Hun startet selskapet rett etter hun ble uteksaminert fra Standford University. Når vi svare henne hvorfor hun lykkedes, svarte hun:

“Fordi jeg ansatte de riktigere menneskene. Jeg ansatte bare folk som var smartere og mer erfarne enn meg selv”.

Enkelte entreprenører kan nøle med å ansette folk som er smartere, flinkere og mer erfarne enn dem selv. Fordi de da selv føler seg underlegne, og det er jo deres idé. Aldri vær redd for det! Du er fremdeles entreprenøren.

I en startup er det med mennesker vanskelig. Fordi du er helt avhengig av å finne de riktige menneskene. Det er først og fremst menneskene som avgjør hvorvidt dere lykkes. Samtidig har du begrenset kapital og money-flow.

 

 

6: Må vi man ha forretningsplan?

De fleste grunderne jeg ble kjent med i Silicon Valley hadde ingen forretningsplan. De var mer «Just do i»-type mennesker, og hadde ikke tid til å skrive lange detaljerte planer før de satt i gang med noe.

Det man trenger er en klar idé om hva man vil, og noen gjennomførbare korttidsplaner.

Og så trenger man et såpass finansielt overblikk, at man har styr at det hele går rundt økonomisk.

 

7: Forbered deg på opp og nedturer

Det er ikke noe glamorøst liv å være entreprenør. Min erfaring er at man jobber døgnet rundt for lavere lønn enn man er vandt med, du har ikke mange kolleger, du har ikke mye støtte, du møter avslag og skuffelser, du er alltid livredd for å mislykkes og du får ikke ting servert slik du får i en «vanlig jobb».

I USA er entreprenører helter. I Norge er de i grunn ikke det en gang, selv om dette er litt i ferd med å endres.

Depresjon er langt mer utbredt blant entreprenører.

Det er ofte en ganske kjip periode man skal igjennom før ting begynner å bli hyggelig. Grunnen til at 9 av 10 startups feiler er at de fleste ikke orker å gå gjennom dette.

Men hvorfor skal man da gidde? For min del handler det om selvrealisering, at jeg vil skape noe. Skape et produkt, skape en god arbeidsplass.

Mange gründere har et produkt de virkelig brenner for. Så mye at de vil gå gjennom ild og vann for at dette produktet entrer markedet.

Du bør finne frem en sterk indre motivasjonen for hvorfor du vil dette, slik at denne visjonen får deg til holde ut når nedturene kommer.

 

8: Bygg nettverk

Det er en stor fordel dersom du kan begynne å selge gjennom nettverk. Gjennom nettverk kan man finne gode sparringspartnere, få testet ideen, finne nye mennesker.

For egen del er det langt lettere å selge gjennom nettverk, og jeg føler også det er langt lettere å levere gode produkter og tjenester til noen jeg “kjenner” på forhånd.

 

9: Alt det praktiske:

Før jeg gikk i gang med firma var alt det praktiske overveldende for meg. Hvordan skulle jeg egentlig sette opp et firma. Men det er faktisk ikke så vanskelig.

  • Start med enkeltmannsforetak. Enkeltmannsforetak er så mye enklere enn AS, og du kan alltid gjøre om på dette senere. Jeg har AS idag, men savner å ha Enkeltmannsforetak. Det er så mye enklere.
  • Registrer i altinn. Hvis du, som meg, vet at du vil tjene over 50 000 første året, så kan du søke om å forhåndsregistrere deg i mva registeret. Dersom du regner med å tjene under en million, kan du innberette årlig mva. Jeg synes det er en fordel å innberette årlig fremfor hver annen måned, så lenge man kan det.
  • Åpn en firmakonto i banken. Dette er bare å ta kontakt så bør dette være i orden fort.
  • På skatteetaten skal du føre opp hva du forventer å tjene. Ut ifra hva du har oppgitt får du en innbetalingsblankett 4 ganger i året. Jeg anbefaler sterkt å heller opplyse mindre, enn mer her. Mange nystartede firmaer sliter med likviditeten, og for store innbetalinger til skatteetatene kan gjøre det vanskelig for deg. Da er det bedre å betale litt for lite, og heller betale mellomlegget i mai påfølgende år (det påløper ingen renter).
  • Kjøp et online regnskapsprogram. Det synes i hvert fall jeg er veldig greit. Derifra sender du faktura, registrerer utgifter og så videre. Jeg bruker Visma eAccounting og det koster 149,- i måneden. For meg er det verdt det. Jeg vet at mange Gründere også bruker Fiken, og er meget fornøyd med det. Dersom du sender veldig få fakturaer og ikke vil betale dette, så finnes det noen gratis faktureringsprogrammer.

 

10: Markedsføring

Jeg jobber innen markedsføring, så liten tvil om at jeg synes det er viktig.  Dersom du samarbeider med eksterne parter her anbefaler jeg deg å finne noen som tar deg og din forretning på alvor.

En nettside er ikke bare en nettside, den er ditt visittkort online. Dersom du har en online business er denne «Make or break». En nettside handler om funksjonalitet, om design, om seo, og i stor grad om innhold. Og alt dette skal spille sammen på en god måte.

Samtidig som du har høye krav til nettsiden, så har du som nystartet begrenset budsjett. Du må derfor tenke å få mest mulig verdi ut av hver krone.

Det finnes også utallige muligheter: Content Marketing, animasjon, annonsering, sosiale medier. Og det er ikke alltid lett å vite hva man skal satse på, og finne gode samarbeidspartnere innenfor de ulike feltene.

Det produktet vi selger mest av i Contenting er “Abonner på en markedsavdeling”. Her abonnerer du på et visst timeantall i måneden. Det betyr at vi stiller all vår kompetanse til rådighet i et visst antall timer i måneden, mot en fast sum. Vår kompetanse inkluderer markedsstrategi, innholdsproduksjon, design, illustrasjoner, animasjon, sosiale medier, annonsering osv. En av våre nyeste kunder er en start up med to ansatte som ønsker profesjonell hjelp til markedsføringen.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *