Sosiale medeire

Sosiale medier spådommer for 2018

social icons

Twitter vil dø en stille død, mens LinkeIn får enda større fotfeste blant B2B markedsførere. Instagram seiler forbi Facebook. Her  noen av spådommene for sosiale medier i 2018.

Jeg har kikket på statistikker, og lest artikler om sosiale medier i ulike tidsskrifter. Spådommene kommer kombinert med egne refleksjoner og erfaringer, og er absolutt åpne for debatt.

 

Det åpenbare – LinkedIn kommer

Vi har allerede sett at B2B markedsførere har tatt i bruk LinkedIn i større grad utover i 2017.  LinkedIn har også gjort mange forbedringer i 2017, og fortsetter å utvikle. Trendene vi ser nå vil forsterke seg og LinkedIn vil bli enda viktigere.

Ikke bare har LinkedIn hatt imponerende vekst, og har nå rundet 500 millioner brukere i verden. De har også hatt en solid vekst i aktivitet på platformen. Det er nå 100 000 artikler som publiseres ukentlig, og over 10 millioner stillingsutlysninger.

Influencer marketing og personal branding er på fremmarsj, og LinkedIn understøtter dette. Men den nye native video funksjonaliteten er de også med på videotrenden som er på fremmarsj. En undersøkelse fra Cisco spår at i 2019 vil 80 % av alt innhold som konsumeres på nett være video.

Stadig flere bruker også LinkedIn ads. I forhold til B2B er LinkedIn ads veldig effektivt da du har større mulighet til å målrette mot det publikummet du ønsker.

For alle som selger kompetanse og/eller jobber B2B er LinkedIn stedet og være, og det kommer bare til å bli viktigere.

 

Twitters død

Denne påstanden er nok mer kontroversiell og åpen for debatt, men Entrepreneur.com spår Twitters stille død i 2018.

Under 25% av alle twitter kontoer er i dag i bruk og Twitter vokser saktere enn andre sosiale medier.

Under ser du en utvikling i antall Twitterbrukere fra Statista. Som dere ser var det en aktiv vekst en periode og så har denne flatet ut.

graph

Twitter kan gjøre comback dersom de videreutvikler platformen sin. Men klarer de det?

Personlig brukte jeg Twitter mye da jeg jobbet med sosiale medier i Visma i 2011 til 2014, men bruker det lite i dag, da jeg ser mindre engasjement blant privatpersonene jeg følger. Samtidig så har vi i Contenting en kunde, hvor de to som startet selskapet har mange følgere og stadig får masse engasjement på Twitter. I forhold til denne kunden oppfordrer vi dem selvfølgelig til å fortsette å være aktive og linke til nettsiden sin. Men vi anbefaler for tiden ikke nye selskaper, som ikke allerede har en følgerskare der, om å satse mest på dette sosiale medie for fremtiden. Litt avhengig av bransje er det andre sosiale medier vi anbefaler.

 

YouTube

monitor

Video kommer mer og mer. YouTube har 1,5 milliarder aktive brukere, og har økt med ca 100 millioner i året de siste fem årene (de passerte 1 milliard i 2013).

Statistikk fra USA viser at der er det kun 9 % av bedriftene som er tilstede på YouTube.

Hvis vi tror på Cisco som spår at i 2019 vil 80 % av alt innhold som konsumeres på nett være video, så bør video være et satsningsområde for alle markedsførere fremover.

Samtidig tilrettelegger flere sosiale medier for native video, noe som da selvfølgelig stjeler noe trafikk fra YouTube. Likevel spår både Statista og andre analysebyråer en vekst for YouTube i 2018.

 

Instagram

Instagram vil bli mer verdifull enn Facebook i 2018 skriver Entrepreneur.com. De begrunnet det med at Instagram vokser raskere og evner å fornye seg. Deres nyeste tilskudd, Instagram Stories, ble mer populær enn snapchat allerede første året etter det ble lansert. Et annet viktig argument som nevnes i artikkelen er at flere merkevarer melder om større engasjement på Instagram.

En av våre kunder i Contenting er en gullsmed. Og dette firmaet får desidert mest utbytte av Instagram, av alle sosiale medier. De legger ut bilder av smykker, bruker aktuelle hasjtags og har fått en stor følgerskare som engasjerer seg.

Instagram har 800 millioner aktive månedlige bruker i dag, mot 200 millioner i 2014. Og de vokser fortsatt. Spesielt dersom du selger noe visuelt appellerende er Instagram en perfekt match (interiør, sko, smykker, klokker, vesker osv), så bør du satse på Instagram fremover.

 

Facebook

graph

2,01 millarder månedlig aktive brukere. Facebook er stor. Og de vokser stadig i månedlig aktive brukere. De har også rapportert om en årlig inntektsvekst på nesten 50 prosent. Det betyr at stadig flere annonserer.

Det er lite trolig at Facebook vil bli passert av Instagram på månedlig aktive brukere i 2018. Så dersom Facebook skal bli forbigått på inntjening så må det være fordi andre annonseplatformer er mer effektive.

Jeg tenker at Facebook vil holde stand og være viktig i 2017. Men det vil kanskje være noen firmaer som tidligere har prioritert Facebook høyest, som nå skifter prioritering. For eksempel at bedrifter som selger B2B velger å flytte sitt primærfokus fra Facebook til LinkedIn. Og bedrifter som selger visuelt appellerende varer skifter primærfokus til Instagram (hvis ikke det er deres primære fokus allerede).

 

Hvor bør du være?

Tidligere så vi noen kunder som ønsket å være “over alt” uten noe spesiell plan. De postet ting om seg selv, og spredde det samme over alt, og det var de ansatte+venner som likte. Det som stadig blir tydeligere for meg er at det er bedre å plukke ut de platformene hvor du kan bli synlig og ha en strategi.

De fleste av våre kunder er innen IT, og jobber B2B. For dem er naturlig nok LinkedIn stedet å være. I tillegg har de fleste en Facebook side. Men jeg ser at mange av dem nå er i ferd med å få mer fokus på LinkedIn-tilstedeværelse enn Facebook.

I tillegg er video aktuelt for disse, da de også selger kompetanse og video er en god måte å bygge tillit og vise kompetanse. Her er det mer menneskene og kundehistoriene som bør løftes frem, og ikke produktene.

Video kan distribueres både på YouTube kanal, på blogg, sosiale medier med mer.

Gullsmeden som jeg nevnte burde selvfølgelig satse videre på Instagram, og kan antagelig få enda mer utbytte her i året som kommer.

Samtidig så har de fleste kundene våre også et visst fokus på Facebook.

 

Hva tenker du?

Jeg har her forsøkt å sette meg inn i trendene, referere fra artikler jeg har kommet over og blande dette med egne observasjoner og tanker. Men jeg er absolutt ydmyk ovenfor at det finnes andre som sitter med enda mer innsikt i noen av de sosiale mediene enn jeg gjør, og at det er ulike syn og meninger.. Hva tror du? Hvilke sosiale medier vil gjelde for markedsførerne 2018?

 

 

 

Kilder:

http://www.businessinsider.com/twitter-monthly-active-users-2015-7?r=UK&IR=T
https://www.entrepreneur.com/article/305047
https://www.statista.com/statistics/282087/number-of-monthly-active-twitter-users/
https://blog.bufferapp.com/the-silent-rise-of-linkedin
https://fortunelords.com/youtube-statistics/
https://www.thesocialmediahat.com/
https://techcrunch.com/2017/06/27/facebook-2-billion-users/

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *