7 ting du må tenke på når du skal få satt opp nettside

Web

En del skriver litt innhold om bedriften, og har noen bilder. Og så får en webutvikler til å sette opp en nettside i en ferdigmal. Voila – man har en nettside. Det er bedre enn ingenting. Men dersom du vil gi et godt inntrykk, og oppnå noen resultater med din tilstedeværelse på nett, er det et par ting det kan være verdt å tenke over.

 

1: Hva er målet med siden?

Dette er meget viktig. Resten av nettsiden bygges opp etter det.

En nettbutikk har et tydelig definert mål: å selge

Mange av våre kunder selger software, og kan derfor ikke selge direkte. De kan likevel ha som mål å hanke inn potensielle kunder via nettsiden, slik at de kan følge dem opp med salgsinitiativer senere.

For dem er det da ofte viktig å: være synlig i Google på relevante søkeord, ha informativ, effektiv og overbevisende informasjon, god navigering, og ikke minst – ha gode konverteringspunkter. Men konverteringspunkter mener vi kontaktpunkter for å hente inn informasjon om de potensielle kundene som beveger seg på nettsiden. Disse kontaktpunktene kan være: Chat, Kontakt oss, prøv løsning gratis, last ned gratis whitepaper, book et møte etc.

Vi setter opp disse målene i Google Analytics, slik at vi senere kan måle hvordan siden presterer.

 

2: Innholdet på siden

Mange tenker at websider handler om design. Det handler mye om innhold. Hvordan det presenteres, struktureres.

Jeg har selv jobbet med innhold, hovedsakelig tekst, på nett i mange år. Det virker for meg som en del byråer og bedrifter glemmer viktigheten av godt innhold. For meg spiller det en hovedrolle i møtene med kundene. Noen ganger jobber vi med innholdet, andre ganger er det kunden og noen ganger jobber vi sammen. Men vi jobber alltid med kunden til alt innhold er på plass, og nettsiden er klar til å lanseres.

 

3: Webdesign

Det er mye som kalles web design i dag.

Det finnes mange ferdige design-templates, og for en del mindre bedrifter med enkle behov kan det være greit å bare ta en slik side som man tilpasser.

Det finnes også noen sider som overhodet ikke bygger på slike ferdig-templates. Dersom du klikker deg litt rundt her på Contenting.no, så ser du at siden ser ganske unik ut. Dette er fordi at vår webdesigner har planlagt og tegnet hele siden i Photoshop først. Deretter har vår webutvikler satt opp siden.

De fleste kundene våre jobber gjør vi dette med. Vi designer sidene i Photoshop, kunden gir tilbakemelding og vi finpusser på sidene i designfasen til de er perfekte i forhold til kundens forventninger og behov. På den måten bygger vi en side ut ifra kundens behov, i stedet for å presse alle kunder inn en ferdigmal.

Jeg sier ikke at man må gjøre det ene eller det andre, det er bare viktig å forstå forksjellen og vite hvilke muligheter som finnes.

 

4: Responsivitet – tilpasset alle skjermer

Dette bør være en selvfølgelighet. Når kunden sier at sidene må være mobiltilpasset, så tenker jeg at «selvfølgelig». En nettside som ikke er tilpasset til mobil, er en dårlig nettside.

 

5: SEO – synlighet i søkemotorer

Det å være synlig i søkemotorer er helt essesielt for å kunne hanke inn kunder. Her er det også mange som sier at sider er søkemotoroptimalisert, uten at de er det i betydelig grad.

Hos oss har vi en egen SEO-spesialist som sørger for at overføringen av ny nettside går korrekt for seg. Dersom kunde har hatt nettside før, skal data fra analytics innsamles – sidene skal redirectes. Han sørger for at webutvikler følger best practices i forhold til sitemaps og lignende. Og han sørger for at innholdet følger best practices, at det er lagt inn H1 overskrifter, at bilder er merket riktig, at det er metabeskrivelser og så videre.

Dersom man først kommer feil ut når man lanserer en ny nettside, kan man straffes av Google. Og da kan det være vanskelig å ranke senere, selv om man retter opp feilene. Så sørg for at de som lager nettsiden tar SEO på alvor.

 

6: Hosting og vedlikehold

Sørg for at du stoler på leverandøren, at sikkerhet og backuprutiner er i orden.

Det kan være greit å betale seg fra å ha noe med det tekniske å gjøre. Spørs jo selvfølgelig hva det koster og hvor stor jobb det er.

Hos oss tar vi noen hundrelapper i måneden. Da tar vi backup hver dag på servernivå, og backup ukentlig til dropbox. Vi oppdaterer wordpress og plugin til siste versjon en gang i måneden, tetter sikkerhetshull og sjekker at alt virker som det skal. I tillegg setter vi opp analytics og sender månedlige rapporter.

Dette er ikke noe vi tjener spesielt på. Tanken bak er at vi ved å gi kunden god service, knytter kunden tettere til oss, og det blir langt lettere for oss å gjøre oppdateringer på kundens side senere.

Vår erfaring er nemlig at de aller fleste som får nettside laget hos oss, de vil senere ha mer hjelp til innholdsarbeid, utvikling av nettsiden og så videre. Da er det fordel for oss at vi hoster, at alle versjoner er oppdatert og at siden fungerer som ønskelig.

 

7: Tilganger til siden

Jeg driver i dag eget byrå, men har også vært borti noen andre byråer tidligere. En del store byråer begrenser kundens tilgang til siden veldig, med det påskudd at «ingen skal kunne gjøre noe galt». Vi er fan av å gi kundene våre full tilgang til sidene, og vi gir dem med en manual slik at de kan oppdatere selv.

Jeg har vært borti før at man er så låst på sidene at man må ta kontakt med byråer for å gjøre enkle endringer på sidene som å laste opp en ny banner. Byrået har mye å gjøre og bruker lang tid før endringen blir gjort, og så fakturer de minimum en dyr konsulenttime på det.

Og så er dette kanskje bare en liten oppdatering, som du selv enkelt kunne gjort på ti minutter, med riktig tilgang.

Vi gir full tilgang. Og nei – ingen kan likevel gjøre noe riktig galt. Det finnes en endringslogg i WordPress som gjør at de fleste utilsiktede endringer lett kan reverseres. Og skulle det gå virkelig galt så tar vi jo backup hver dag.

Vi bygger de aller fleste fleste sidene i WordPress, fordi det da er enkelt for deg som kunde å oppdatere senere. Til og med denne nettsiden er bygget i wordpress. Vår webutvikler lager egne wordpress-theme og plugins, samt tilpasser andres – slik at vi kan skreddersy sidene og oppfylle hva enn du måtte ha for behov.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *